ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

گرمای بلند مدت چه تاثیری بر بدن انسان دارد؟

  • کد خبر: ۱۷۵۳۷۲
  • ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
گرمای بلند مدت چه تاثیری بر بدن انسان دارد؟
گرما به بدن شما استرس وارد می‌کند و زمانی که بدن شما استرس دارد، برای مقابله با سایر موارد مانند بیماری‌های قلبی یا تنفسی با مشکل روبه‌رو می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به نقل از ایندیپندنت، درحالی که بسیاری از کشور‌ها در سه قاره جهان این روز‌ها گرمترین روز‌های خود را سپری می‌کنند،  کارشناسان عقیده دارند ادامه این روند پیامد مستقیمی بر بیماری‌های مزمن، سلامت تنفسی و بیماری‌های عفونی خواهد داشت.

«یاهونیوز» در گزارشی به نقل از کارشناسان به پیامد‌های گرمای شدید برای سلامت طولانی مدت انسان پرداخته است.

گرما می‌تواند کشنده باشد و هر سال تعداد بیشتری از افراد به دلیل تغییرات آب و هوایی جان خود را از دست می‌دهند، اما همانطور که این روز‌های گرم عادی‌تر می‌شوند - به گفته دانشمندان آب‌وهوا «روند غیرطبیعی جدید»‌- اثرات ناخوشایند افزایش دما بر بدن به شکل فزاینده‌ای بیشتر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) درباره این مساله می‌گوید: تغییرات آب‌وهوایی بزرگ‌ترین خطری است که سلامت بشر را تهدید می‌کند. شاید در ظاهر اغراق‌آمیز باشد، اما کارشناسان نیز می‌گویند: چندان دور از ذهن نیست.

دکتر «کریستوفر تدسکی»، مدیر آمادگی اورژانس در دانشگاه کلمبیا به یاهو گفت: بین آب و هوا و سلامت رابطه مستقیمی وجود دارد. گاهی مواردی را مشاهده می‌کنیم که می‌توانیم آن‌ها را «موارد تشدید شده از آب و هوا» بنامیم.

چرا گرمای شدید برای سلامتی مضر است؟

با قدم زدن خارج از خانه در یک روز به شدت گرم به راحتی متوجه می‌شویم که گرمای بیش از حد، به سرعت آسیب می‌رساند و گرمازدگی شاید جزو اولین مواردی باشد که به ذهن می‌رسد.

گرمازدگی زمانی رخ می‌دهد که بدن توانایی خنک شدن و کنترل دمای خود را از دست می‌دهد، این وضعیت باعث ناتوانی دائمی و حتی مرگ می‌شود. در این حالت دمای بدن احتمالا در کمتر از ۱۵ دقیقه به ۴۱ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر می‌رسد. گرمازدگی علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و سردرد را با خود به همراه دارد و باید سریعا درمان شود.

علاوه بر این، گرمای شدید می‌تواند وضعیت بیماری‌های مزمن را بدتر کند. تدسکی درباه این مساله می‌گوید: گرما به بدن شما استرس وارد می‌کند و زمانی که بدن شما استرس دارد، برای مقابله با سایر موارد مانند بیماری‌های قلبی یا تنفسی با مشکل روبه‌رو می‌شود. برای نمونه، وقتی به مراجعه‌کنندگان بخش اورژانس در زمان گرمای شدید نگاه کنید، متوجه می‌شوید اغلب افراد به حمله قلبی یا سکته مغزی دچار شده‌اند که صراحتا بازتابی از استرس روی بدن را نمایانگر است.

دمای بسیار بالا اغلب عامل کیفیت پایین‌تر هوا است. گرمای شدید و راکد بودن هوا افزایش میزان ازن و آلودگی را در پی دارد. این میزان گرما به خواب شما هم آسیب می‌رساند، چرا که بالا رفتن دمای بدن، به خواب رفتن را دشوار می‌کند.

دمای بالا در دراز مدت چه آسیبی به سلامت‌ می‌زند؟

تدسکی اینگونه توضیح می‌دهد: فکر می‌کنم قرار گرفتن در معرض فشار گرما در مقیاس فردی در بازه زمانی خاص،  مفید است، اما اگر این شدت دما ادامه‌دارشود، بدن قادر به مقابله با آن نخواهد بود. این شدت و مدت گرما، خطراتی برای بدن شما ایجاد می‌کند که نمی‌تواند از پس آن‌ها برآید.

همچنین اثرات جانبی دیگری هم در پی این گرما ایجاد می‌شود؛ مانند دود آتش‌سوزی. ادامه آتش‌سوزی در کانادا و کالیفرنیا به مشکل نه چندان تازه‌ای در این مناطق تبدیل شده است. استشاق گاز‌های خطرناک و دود و ذرات ناشی از آتش، عواقب ناخوشایندی برای سلامت دارد و در دراز مدت بسیار مضر است.

تدسکی گفت: البته ما هنوز به طور کامل تاثیر بلندمدت ذرات ناشی از دود آتش‌سوزی را بررسی نکرده‌ایم. آن‌ها به عمق ریه‌ها نفوذ می‌کنند، احتمالا باعث التهاب بیشتر می‌شوند و ممکن است عامل بیماری‌های مزمن بیشتری شوند. ترکیب این ذرات با گرمای هوا، واقعا خطرناک است.

گرما و خشکسالی - که با تغییرات اقلیمی مرتبط است - شرایط اصلی برای فصل آتش‌سوزی شدید هستند و انتظار می‌رود با گرم‌تر شدن زمین، اوضاع از این هم بدتر شود. سازمان منابع طبیعی کانادا هشدار داده است که تغییرات آب‌و هوایی میزان مساحت مناطق سوخته را تا پایان این قرن دو برابر خواهد کرد.

تدسکی در ادامه افزود: من به بچه‌هایی فکر می‌کنم که در معرض کیفیت پایین هوا قرار می‌گیرند و این امر خطر ابتلا به آسم در آن‌ها را افزایش می‌دهد. اگر به نرخ آسم و به شاخص گرما و دسترسی به فضا‌های سبز نگاهی بیاندازید، متوجه ارتباط واضح بین آن‌ها می‌شوید.

زمستان‌های گرم‌تر و بهار‌های زودهنگام که به فصل آتش‌سوزی‌های جنگلی منجر می‌شود، به حشرات ناقل بیماری مانند پشه‌ها و کنه‌ها هم فرصت رشد بیشتری می‌دهند. بیماری‌های گزارش‌ شده ناشی از نیش پشه، کنه و کک، بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۹ میلادی از دو برابر هم بیشتر شده است. در این بین نباید از رشد قارچ‌ها نیز غافل شویم.

مشکلات بهداشتی بی‌شماری که ناشی از گرمای شدید است، مشکل دیگری را تشدید می‌کند که سال‌ها با انتقاد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت روبه‌رو بوده و آن هم کمبود کارکنان کادر بهداشت و درمان است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->